Сергій Васильович: - Добрий день, Андрій Юрійович! У пресі останнім часом часто пишуть про те, що рятувальним службам не вистачає веж для гасіння пожеж у висотках. Чи справді є така проблема, адже мегаполіси Україні стрімко ростуть вгору? І якщо "так" то що ж робити людям, які зіткнулися з такою проблемою?

Бондаренко: - В області прийнята програма «Безпечне житло», яка повинна врахувати всі нюанси експлуатації висотних будівель. Велика частина висотних будівель Донецької області побудована ще в радянський період. Вони старіють, старіють. Ми сподіваємося, що всередині програми «Безпечне житло» можуть бути знайдені і повинні кошти на придбання спеціальної інженерної техніки, яка дозволить виконувати наші завдання при можливих аваріях на висотних будівлях. Але не тільки висотні будівлі несуть загрозу. Загрозу несуть і самі громадяни. Тут ми сподіваємося на профілактику, на допомогу ЗМІ, на допомогу органів місцевого самоврядування. Ми сподіваємося, що область, підприємства великих забудовників правильно зрозуміють і побачать цю проблему. А через страховий принцип це буде простіше. Немає можливості у тебе забезпечити безпеку, ти платиш певні великі страхові внески.

Михайло Сергійович: - Підсумки роботи гарнізону МНС Донецької області за 2010 рік. Що варто було б зазначити в роботі пожежників-рятувальників? Чи є нагороджені міністерськими нагородами за підсумками роботи?

Бондаренко: - На це питання можна відповідати дуже довго. Сьогодні в Донецьку пройшла нарада, на якому були підведені підсумки роботи донецького гарнізону. Всі питання, які на ньому піднімалися - вкрай важливі, тому що ми захопили формат всієї держави, формат області, обговорили ситуацію в містах і районах, дізналися проблеми та намітили шляхи вирішення цих проблем. У цілому оцінка діяльності, як Головного управління МНС Донецької області, так всієї системи характеризується коротко: система цивільного захисту області готова до дій за призначенням. Яскравий приклад її оперативності, злагодженості, якісної взаємодії - гасіння лісових пожеж влітку. Це був складний період, який оцінювався п'ятого ступенем пожежонебезпеки. У кінці липня, в серпні і на початку вересня система працювала з наростаючою інтенсивністю, протидіяла пожежею. У той період фіксувалося в 6 разів більше пожеж. У Донецькій і Луганській областях відбувалося по 60 пожеж щодоби. Система витримала. І відразу після закінчення пожежонебезпечного періоду, коли ми не допустили катастрофічних наслідків, як це відбулося в деяких європейських державах, як це сталося на великих територіях Російської Федерації, а зовсім недавно і в Ізраїлі. Ми таких катастроф не допустили. Були великі пожежі, які могли мати серйозні наслідки, але завдяки злагодженості, оперативності та взаємодії з органами місцевого самоврядування, з іншими аварійно-рятувальними службами, які не мають відношення до системи МНС (це велика пожежа на території Донецького казенного заводу, ряд інших великих пожеж ), система показала, що це система. При всіх її недоліках, при всьому нашому критичному сприйнятті, при масі проблем - фінансових, іноді організаційних, іноді кадрових, все одно система показує себе дуже ефективно. Деякі нормативні документи, законодавчі акти, принципи її побудови цікаві і нашим ближнім сусідам - Польщі, Угорщині, і далеким сусідам - КНР. Сусідам, у яких такі можливості відсутні: по суті зміст другої армії, робота якої щодня спрямована на захист населення від пожеж, техногенних катастроф, від некласифікованих різноманітних подій. У контексті цього, взаємодію можна нескінченно доводити до більш гармонійного, постійно вдосконалювати. Що стосується нагород. Були нагороди - міністерські, відомчі, і від обласної адміністрації, самого управління.
Фото БУНОВСКІЙ Костянтин
Фото БУНОВСКІЙ Костянтин

Микола: - Як адміністративна реформа Президента відбилася на пожежних-рятувальників Донецької області? Чи є скорочення? Якщо є, то не знизить це рівень безпеки життя для населення?

Бондаренко: - Забезпечення стабільної безпеки - це одне з головних завдань держави. Вона стоїть в одному ряду з охороною здоров'я, освітою, зовнішньоекономічної та зовнішньополітичної діяльністю. Дійсно, скорочення відбулися. Але це торкнулося більшою мірою управлінського апарату. Скорочені посади були опущені вниз, і таким чином Міністерство знайшло можливість збільшити чисельність рядових співробітників-рятувальників. Їх стало більше. Але цього все одно не достатньо. Тому потрібно сподіватися на інші реформи - створення місцевих пожежних команд, аварійно-рятувальних служб, підрозділів, які здатні самі себе утримувати і в той же час виконувати аварійно-спастельние функції.

Рустам, Сімферополь: - У мене брат працює в МНС. Його змушують чергувати добу через дві. При цьому ніяких додаткових грошей за понаднормовий чергування не платять. У Вашому регіоні така ж ситуація?

Ільченко: - Якщо мова йде про Донецький гарнізоні, то у нас режим цілодобовий, і він організований таким чином, що співробітник чергує добу через три. У разі виникнення надзвичайної ситуації, чи серйозної пожежонебезпечної обстановки, як минулого літа, ми, звичайно, намагаємося зосередити особовий склад, ввести особливий режим чергування і при цьому працюємо добу через дві, або щодня, або доба через добу. Все буде залежати від того, наскільки ситуація контрольована. Якщо ми бачимо, що при ліквідації тієї чи іншої надзвичайної ситуації необхідно задіяти додаткову кількість людей, ми залучаємо ще й з інших гарнізонів. Просимо допомоги у своїх сусідів - з Луганської, Дніпропетровської, Запорізької областей. Ми це робимо, якщо є в цьому необхідність. А відповідно до законодавства режим чергування наших співробітників - доба через три.
Фото БУНОВСКІЙ Костянтин
Фото БУНОВСКІЙ Костянтин

Олена: - Мій чоловік був підвищений у званні і посади, був пожежником, став начальником варти в іншому місті, чи має він право на службову квартиру?

Бондаренко: - Так, він має право на службову квартиру. На жаль, в даному питанні не конкретизується місце, де проживає сім'я. Можна було б детальніше й конкретніше з цього приводу відповісти. Однак, на службове житло існує черга. Якщо він не має пільг - не учасник бойових дій, не ліквідатор Чорнобильської катастрофи. Він має право стати на чергу на службове житло.

Володимир: - Питання не профільний, скажіть, як Ви ставитеся до того, що родичі практично всіх депутатів ПР призначені на різні, високі посади в державні служби.

Бондаренко: - Якщо це питання щодо мене, то я тривалий час був і є членом ПР. Довгий час себе вважав високопоставленим чиновником на обласному рівні, тепер в МНС теж себе вважаю високопоставленим чиновником, на якому лежить велика відповідальність. І якщо це оцінка керівництва моєї діяльності, то я тільки повинен її виправдовувати. Стягнень за час моєї службової діяльності в мене не було.

Константин: - Добрий день! Чув, що державний пожежний нагляд буде передаватися в МВС. Чи правда це?

Бондаренко: - Подібні питання можна коментувати тільки за фактом події. А це не в компетенції Міністерства з надзвичайних ситуацій. Фактичне рішення - це Указ Президента.

КОЛІСНА ТЕХНІКА МНС ВИГЛЯДАЄ, як музейні експонати, АЛЕ ЗДАТНА ВИРІШУВАТИ ЗАВДАННЯ.

Lena: - Добрий день! Андрій Юрійович, Ви дуже добре знайомі з роботою донецьких рятувальників і з техногенним навантаженням на наш регіон. Як Ви вважаєте, що потрібно зробити, щоб полегшити роботу донецьких рятувальників? І коли в Донбасі з'явиться спецвертолет для гасіння лісових пожеж?

Бондаренко: - Цього літа територія України була розбита на зони реагування нашої авіації. Найближче повітряне судно - вертоліт МІ-8МТ перебував на території Луганської області, в сорока хвилинах підльоту. Це достатній час. І це чергування виправдало себе. Були гострі ситуації, коли авіація з боку Херсона та Луганська висунулася на територію Донецької області, але наземними силами ці пожежі були ліквідовані. Ми виходимо з фінансових можливостей, бюджету держави, можливостей наших союзних відомств - Міністерства оборони, МВС, які надавали техніку, здатну виконувати завдання з пожежогасіння. Питання нестачі бюджетних коштів ми компенсували можливістю співпраці з іншими відомствами. Таким шляхом пішла і Росія, яка поставила завдання оснастити всю техніку, здатну виконувати завдання з гасіння пожеж у системі Міноборони і МВС засобами пожежогасіння. Цей рік обіцяє бути таким же складним (мається на увазі пожежонебезпечний період). Ми повернемося до досвіду ефективної роботи нашої авіації, який був у 2010 році. Питання базування на території Донецької області власного повітряного судна МНС, розглядається весь час. Але на даний момент тільки розглядаються оперативні плани. Проблеми Донецького гарнізону добре знає і начальник Головного управління. Вони наштовхуються на технічну модернізацію наших підрозділів. На жаль, більше 80% колісної техніки у нас пройшли всі терміни експлуатації. Утримуються машини завдяки власним ремонтним можливостям. Але, незважаючи на те, що вони виглядають, як музейні експонати, вони здатні вирішувати завдання. У минулому році міністерство через дефіцит коштів не змогло поставити на бойові розрахунки (в тому числі і в Донецькій області) жодної одиниці колісної техніки. Але ми розраховуємо на цільову програму з підготовки до фінальної частини Євро-2012 для Донецької області, коли значна частина дефіциту нової техніки буде заповнена. Сьогодні під час наради з першим заступником голови Донецької облдержадміністрації було акцентовано питання про зміщення вектора фінансування забезпечення спеціальною технікою в сторону місцевих бюджетів, у бік можливостей місцевих підприємств. Начальники цивільного захисту територій, мери міст, керівники районних адміністрацій за Законом «Про місцеве самоврядування» зобов'язані відповідати за безпеку місцевої громади. І в бюджеті повинні планувати заходи, а не тільки розраховувати на державний бюджет. Тим більше, час показує, що техніка, яка повинна складатися в бойових розрахунках, дозволить створювати і нові архітектурні форми в містах, враховувати високу транспортне навантаження на магістралі міст, повинна бути більш маневреної, забезпечувати безпеку висотних будівель. Проблем може бути на десятки і на сотні мільярдів в цілому по Україні. Але ще раз повторю: в Україні є система - система Міністерства з надзвичайних ситуацій, система цивільного захисту, яка забезпечує безпеку навіть на мінімальних ресурсах. Пожежі в Луганській і Дніпропетровській областях показали, що великі підрозділи швидко мобілізуються, в район великих пожеж висувається одночасно п'ять гарнізонів і ліквідація НС проводиться швидко.

Анастасія: - Як довго служба МНС буде в такому ганебному технічному оснащенні? Яку техніку купите? Куди вона буде спрямована?

Бондаренко: - Загрози, які є для жителів Донецької області не зовсім схожі на ті загрози, які існують, припустимо, в Закарпатті, в Івано-Франківській області, в місті Києві, в містах, які розташовані на Дніпровському каскаді. Вони відмінні від тих, які є в Чернігівській області - великі лісові масиви. Техніка дуже різноманітна, специфічна. Міністерство планує придбання як інженерної техніки пожежогасіння. Хотілося б, щоб наші плани підтверджувалися бюджетом. Ми в пошуку інших можливостей. Необхідне залучення до цього питання уваги і бізнес-спільноти, в правах якого, як я вже говорив, фінансування та створення місцевих пожежних команд, оснащення їх технікою. Приклад - 250 тисяч співробітників добровільних пожежних команд у Німеччині. У таких же режимах працюють і деякі наші території в Україну. Взагалі це дуже болюча тема.

Анастасія: - Скільки співробітників Держпожнагляду отримали реальні терміни за перевищення службових повноважень, вимагання та отримання хабара?

Бондаренко: - В цілому по Україні фіксуються десятки випадків корупційних дій. Але все задокументовані випадки переходять до органів слідства, і суди виносять по ним рішення. Вони випадають з області компетенції МНС. У нашій компетенції - проведення профілактичної роботи. Необхідно створити умови, коли неможливо буде здійснювати корупційні дії всередині системи. З усіх державних органів Міністерство з надзвичайних ситуацій є подвижником, лідером у питаннях дерегуляції. Це основне. На наш погляд, може бути навіть передача деяких наших повноважень взагалі в ринок. Так, зараз всередині Міністерства розробляється можливість впровадження страхового принципу, коли в компетенції міністерства буде тільки профілактична робота. Там, де органи державного пожежного нагляду працюють тільки з об'єктами з масовим перебуванням людей, з соціально значущими об'єктами, з об'єктами, що мають стратегічне значення для економіки держави. А більшість приватних питань буде віддано самим власникам - юридичним особам. Розглядається питання відповідальності фізичних осіб за свою пожежну безпеку. Тут дуже багато питань. Ми відповідально до цього підходимо. У деяких державах Європи взагалі відсутня протипожежне законодавство. А існує тільки страховий принцип. Російська Федерація, досвід якої у сфері дерегуляції ми вивчаємо, в цьому році, судячи з усього, буде здійснено перехід на страховий принцип для юридичних осіб. За фізичним особам у Москві проходить найбільший експеримент. І дуже успішно. Всі люди страхують свою відповідальність.

Ольга Чернова: - Андрій Юрійович, здрастуйте! Чи буде якось мінятися продвіженческая іміджева лінія в наших рятувальників? Адже в усьому світі цьому приділяється особлива увага. Красива форма, корпоративні символи. А у нас все якось сіро і без смаку, навіть на минулому ЧС у Донецьку символ придумали якийсь убогий - тигр у полум'я. Довго думала, логіку цього символу так і не зрозуміла ... Може планується якесь оновлення до ЄВРО-2012?

Бондаренко: - З приводу символу. Ми за 1,5 року знали про те, що чемпіонат буде проведено на території Донецька. Опрацьовувалися десятки варіантів символіки чемпіонату. Це були і місцеві тварини, та епічні герої, але в даному випадку найбільш яскравим варіантом, що символізує рік проведення чемпіонату, виявився саме тигр. І, повірте, якщо Ваше приватне сприйняття цього образу було негативним, то в цілому він усім сподобався. Ми добилися того, щоб він привертав до себе увагу. Президент всесвітньої Асоціації пожежно-рятувального спорту Сергій Шойгу відніс наш чемпіонат, який був організований у Донецьку, як реформаторський, з новими підходами, з новими організаційними і технічними рішеннями. Не кажучи вже про те, що символ чемпіонату став символом перемоги української збірної. Українська команда вперше стала чемпіоном світу. Що стосується в цілому відомчої, корпоративної символіки та атрибутики ... Це, перш за все, гроші, креативне мислення не тільки усередині системи - ці рішення можуть бути запропоновані ззовні. Ми в будь-якому випадку можемо розглянути. А що стосується форменого одягу - ми знову підемо в область фінансування.

Анна: - Здравствуйте! Андрій Юрійович, скажіть, чи не планується найближчим часом підвищення зарплати рятувальникам? Адже за таку важку, героїчну роботу ці люди одержують зовсім негідні гроші ...

Бондаренко: - Для багатьох наших співробітників ця робота - спосіб життя, покликання, яке, звичайно ж, супроводжується ризиком. Тому і має винагороджуватися у великих обсягах. На жаль, за рівнем оплати серед усіх відомств, які носять погони, ми на самому останньому місці. Це стосується і рядових працівників і офіцерів. Всі вони беруть участь в зонах ураження, беруть участь у гасінні. Але, на жаль, можливості не дозволяють гідно оплатити їхню працю. Навіть якщо б можна було підвищити зарплати вдвічі, довести їх до рівня співробітників МВС. Все одно цього було б недостатньо. Згідно з бюджетними інструкцій, заробітна плата в 2011 році буде підвищена фактично на 11%. Протягом року по мірі виконання бюджету ми це питання будемо постійно піднімати.